Telialta uusi suojaus huijauspuheluita vastaan – Laitamme takaisinsoittohuijarit maksamaan teoistaanTelialta uusi suojaus huijauspuheluita vastaan – Laitamme takaisinsoittohuijarit maksamaan teoistaan

Telia on ottanut merkittävän askeleen eteenpäin puhelinhuijausten torjunnassa tuomalla ensimmäisenä operaattorina Suomessa käyttöön uuden, tehokkaan suojauksen, joka iskee suoraan huijareiden lompakkoon. Tämä innovatiivinen ratkaisu, joka otetaan käyttöön 4. kesäkuuta 2025 alkaen, on suunniteltu erityisesti estämään takaisinsoittohuijauksia, jotka ovat yleistyneet räjähdysmäisesti viime aikoina. Telian mukaan takaisinsoittohuijausyritykset ovat kaksinkertaistuneet vuodessa, ja pelkästään alkuvuodesta he ovat torjuneet yli 3 miljoonaa tällaista yritystä. Uuden suojauksen avulla Telia pyrkii nostamaan huomattavasti kynnystä huijauspuheluiden soittamiselle Suomeen, tehden rikollisten toiminnasta entistä kannattamattomampaa.

Suojauksen ytimessä on periaate, jossa huijareita veloitetaan heti, kun heidän puhelunsa tunnistetaan epäilyttäväksi. Tämä tapahtuu jo ennen puhelun yhdistämistä, mikä tarkoittaa, että huijari joutuu maksamaan jo pelkästä yrityksestä. Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle korostaa, että vaikka täysin vedenpitävää suojausta ei ole olemassa, tämä uusi toimenpide tekee huijareiden työstä huomattavasti hankalampaa. Telia myös lahjoittaa huijareilta veloitetut rahat Suomen Rikosuhripäivystykselle, mikä antaa toiminnalle myös sosiaalisen ulottuvuuden. Tämä uusi suojaus on automaattinen ja maksuton kaikille Telian matkapuhelinliittymiin ja Telian puhelinverkon asiakkaille, eikä vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä aktivoinniksi.

Miten Telian uusi suojaus toimii käytännössä?

Telian uusi suojausjärjestelmä hyödyntää useita tasoja huijauspuheluiden estämisessä. Ensimmäisenä tunnistetut huijausnumerot estetään automaattisesti. Tämän lisäksi varmuudella takaisinsoittohuijauksiin yhdistetyt ulkomaalaiset numerot piilotetaan asiakkaiden saapuvista ja vastaamattomista puheluista, jotta he eivät voi vahingossa soittaa takaisin näihin kalliisiin numeroihin. Mikäli joku huijauspuhelu kuitenkin pääsee läpi, puolustuksen viimeisenä linjana toimii tiedoksianto, jonka Telian asiakas kuulee soittaessaan takaisin epäiltyyn huijausnumeroon. Tämä suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen tiedoksianto varoittaa asiakasta siitä, että numeroa on käytetty huijauspuheluissa, ja kehottaa lopettamaan puhelun välttääkseen mahdolliset maksut.

Huijauspuhelun soittaja puolestaan kuulee englanninkielisen nauhoitteen, joka ilmoittaa, että puhelu vaikuttaa epäilyttävältä ja että soittajaa veloitetaan. Veloitus alkaa heti tiedoksiannosta lähtien, jo ennen puhelun yhdistämistä. Jotta puhelu ylipäätään yhdistyisi, epäillyn huijarin on kuunneltuaan tiedoksiannon vahvistettava puhelun jatkaminen puhelimen numerovalikon kautta. Tämä prosessi on suunniteltu paitsi varoittamaan asiakkaita, myös tekemään huijareiden toiminnasta kannattamatonta ja turhauttavaa. Kristian Westerstråhle uskoo, että tämä järjestelmä laskee huomattavasti huijareiden intoa soitella Suomeen ja tekee asiakkaiden huijaamisesta yhä vaikeampaa.


Telialta uraauurtava suojaus takaisinsoittohuijauksia vastaan: Huijarit maksamaan teoistaan

Telia on ottanut merkittävän askeleen eteenpäin puhelinhuijausten torjunnassa tuomalla ensimmäisenä operaattorina Suomessa käyttöön uuden, tehokkaan suojauksen, joka iskee suoraan huijareiden lompakkoon. Tämä innovatiivinen ratkaisu, joka otetaan käyttöön 4. kesäkuuta 2025 alkaen, on suunniteltu erityisesti estämään takaisinsoittohuijauksia, jotka ovat yleistyneet räjähdysmäisesti viime aikoina. Telian mukaan takaisinsoittohuijausyritykset ovat kaksinkertaistuneet vuodessa, ja pelkästään alkuvuodesta he ovat torjuneet yli 3 miljoonaa tällaista yritystä. Uuden suojauksen avulla Telia pyrkii nostamaan huomattavasti kynnystä huijauspuheluiden soittamiselle Suomeen, tehden rikollisten toiminnasta entistä kannattamattomampaa.

Suojauksen ytimessä on periaate, jossa huijareita veloitetaan heti, kun heidän puhelunsa tunnistetaan epäilyttäväksi. Tämä tapahtuu jo ennen puhelun yhdistämistä, mikä tarkoittaa, että huijari joutuu maksamaan jo pelkästä yrityksestä. Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle korostaa, että vaikka täysin vedenpitävää suojausta ei ole olemassa, tämä uusi toimenpide tekee huijareiden työstä huomattavasti hankalampaa. Telia myös lahjoittaa huijareilta veloitetut rahat Suomen Rikosuhripäivystykselle, mikä antaa toiminnalle myös sosiaalisen ulottuvuuden. Tämä uusi suojaus on automaattinen ja maksuton kaikille Telian matkapuhelinliittymiin ja Telian puhelinverkon asiakkaille, eikä vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä aktivoinniksi.


Miten Telian uusi suojaus toimii käytännössä?

Telian uusi suojausjärjestelmä hyödyntää useita tasoja huijauspuheluiden estämisessä. Ensimmäisenä tunnistetut huijausnumerot estetään automaattisesti. Tämän lisäksi varmuudella takaisinsoittohuijauksiin yhdistetyt ulkomaalaiset numerot piilotetaan asiakkaiden saapuvista ja vastaamattomista puheluista, jotta he eivät voi vahingossa soittaa takaisin näihin kalliisiin numeroihin. Mikäli joku huijauspuhelu kuitenkin pääsee läpi, puolustuksen viimeisenä linjana toimii tiedoksianto, jonka Telian asiakas kuulee soittaessaan takaisin epäiltyyn huijausnumeroon. Tämä suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen tiedoksianto varoittaa asiakasta siitä, että numeroa on käytetty huijauspuheluissa, ja kehottaa lopettamaan puhelun välttääkseen mahdolliset maksut.

Huijauspuhelun soittaja puolestaan kuulee englanninkielisen nauhoitteen, joka ilmoittaa, että puhelu vaikuttaa epäilyttävältä ja että soittajaa veloitetaan. Veloitus alkaa heti tiedoksiannosta lähtien, jo ennen puhelun yhdistämistä. Jotta puhelu ylipäätään yhdistyisi, epäillyn huijarin on kuunneltuaan tiedoksiannon vahvistettava puhelun jatkaminen puhelimen numerovalikon kautta. Tämä prosessi on suunniteltu paitsi varoittamaan asiakkaita, myös tekemään huijareiden toiminnasta kannattamatonta ja turhauttavaa. Kristian Westerstråhle uskoo, että tämä järjestelmä laskee huomattavasti huijareiden intoa soitella Suomeen ja tekee asiakkaiden huijaamisesta yhä vaikeampaa.


Takaisinsoittohuijausten ennaltaehkäisyn tärkeys

Takaisinsoittohuijaukset ovat merkittävä uhka kuluttajille, sillä ne voivat johtaa huomattaviin taloudellisiin menetyksiin. Huijarit käyttävät usein ulkomaisia numeroita, joiden takaisinsoittomaksut ovat korkeita, ja luottavat siihen, että uhrit soittavat uteliaisuudesta tai huolesta takaisin. Telian uusi suojausjärjestelmä on ennakoiva ja tehokas tapa puuttua tähän ongelmaan. Varoittamalla asiakkaita ja veloittamalla huijareita Telia ei ainoastaan suojaa asiakkaitaan välittömiltä taloudellisilta vahingoilta, vaan myös tekee aktiivisesti työtä koko huijausilmiön kitkemiseksi Suomesta. Tämä osoittaa operaattorin vastuullisuutta ja sitoutumista asiakkaidensa turvallisuuteen yhä monimutkaisemmassa digitaalisessa ympäristössä.

By admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *