tietoturvauhka

Ainoastaan 54 prosenttia suomalaisista kokee, että heillä on riittävästi tietoa tietoturvauhkista, kertoo DNA yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Tämä viittaa siihen, että suuri osa suomalaisista on alttiina verkkorikollisuuden kasvaville uhille. Tietoturvapalvelujen asiantuntija Heidi Havastila painottaa, että tietoturvauhkien jatkuvasti kehittyessä kuluttajien on oltava yhä valppaampia.

Havastilan mukaan on tärkeää ymmärtää, että nykyiset huijaukset kohdistuvat yhä enemmän ihmisiin, eivätkä pelkästään laitteisiin. Erilaiset ihmisiin kohdistuvat huijaukset, kuten tietojen kalastelu, ovat nopeimmin kasvava verkkorikollisuuden laji. Tällaiset huijaukset voivat olla hyvin uskottavia ja vaikeasti tunnistettavia, mikä lisää riskiä joutua huijauksen uhriksi.

Älylaitteiden suojaaminen laskussa

Tutkimuksen mukaan kiinnostus älylaitteiden suojaamiseen on laskussa. Vuonna 2021 virusten ja haittaohjelmien torjuntaan tarkoitettuja palveluja käytti tai niistä oli kiinnostunut 88 prosenttia vastaajista, kun taas vuonna 2024 osuus oli vain 79 prosenttia. Henkilökohtaisten tietojen tietovuotojen valvonta on kokenut vielä suuremman pudotuksen: kolme vuotta sitten 58 prosenttia vastaajista käytti tai oli kiinnostunut tästä palvelusta, mutta nyt enää 46 prosenttia.

Syitä älylaitteiden suojaamatta jättämiselle ovat usko laitteen oman tietoturvan riittävyyteen (34 %) ja tietoturvaratkaisujen kalleus (28 %). Lähes viidesosa vastaajista mainitsee, ettei tiedä, mitä ratkaisuja tai palveluita tarvitsisi. Tämä epätietoisuus voi johtaa siihen, että kuluttajat altistuvat erilaisille tietoturvauhille.

Huijausten tunnistamisen vaikeus

Havastila korostaa, että huijausten kehittyessä ne voivat olla yhä vaikeammin tunnistettavissa. Esimerkiksi hakukoneiden kautta saadut tiedot voivat johtaa huijaussivustoille, jotka ovat naamioitu avunlähteiksi. Kuluttajien onkin oltava tarkkoina tietoturvauhkia koskevissa tiedonhaussa.

Roskapostin sekä huijausten ja tietojenkalastelun torjunta on erityisen tärkeää, sillä nämä ovat yleisimpiä tietoturvauhkia. Lisäksi suuriksi riskeiksi koetaan henkilötietojen menetys, identiteettivarkaus, maksukorttitietojen vuoto verkko-oston yhteydessä ja pankkitilin hakkerointi.

Digitaalinen elämä 2024 -tutkimuksen tulokset

DNA ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus tehtiin online-paneelissa maaliskuussa 2024. Tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät digitaalisia palveluja ja miten he kokevat digitaalisen yhdenvertaisuuden. Tutkimukseen vastasi 1 018 yli 15-vuotiasta suomalaista, ja sitä on tehty vuodesta 2013 alkaen.

Tutkimus paljastaa, että suuri osa suomalaisista ei tunne riittävästi erilaisia tietoturvapalveluita eikä tiedä, mitä palveluita he oikeastaan tarvitsisivat. Tämä epätietoisuus yhdistettynä huijauksien kehittymiseen asettaa kuluttajat haavoittuvaiseen asemaan.

Huijaukset muutosvaiheessa

Havastilan mukaan verkkouhkien murrosvaiheessa kuluttajien on tärkeää keskittyä koko digitaalisen elämänsä ja identiteettinsä suojaamiseen. Huijarit kehittyvät jatkuvasti ja esimerkiksi tekoälyä hyödyntävät huijaukset voivat olla hyvin uskottavia. Tämän vuoksi palvelut, jotka havaitsevat haitalliset sivustot ja estävät niille pääsyn, ovat tarpeellisia jopa kokeneemmillekin digilaitteiden käyttäjille.

Kuluttajien tulisi kiinnittää erityistä huomiota henkilötietojensa suojaamiseen ja olla tarkkoja verkko-ostoksia tehdessään. Huolellisuus ja tietoturvatietoisuuden lisääminen ovat avainasemassa verkkorikollisuuden torjunnassa.

Listaus tärkeimmistä huijaustyypeistä

  1. Tietojen kalastelu: Uhri uskotellaan asioivansa luotettavan tahon kanssa ja houkutellaan luovuttamaan tietojaan.
  2. Roskaposti: Sähköpostitse tai tekstiviestitse lähetettyjä viestejä, jotka sisältävät haitallisia linkkejä.
  3. Henkilötietojen varastaminen: Henkilökohtaisten tietojen kerääminen ja hyödyntäminen rikollisiin tarkoituksiin.
  4. Maksukorttitietojen kalastelu: Huijauksia, joissa uhri houkutellaan antamaan maksukorttitietonsa.
  5. Pankkitilin hakkerointi: Rikolliset yrittävät päästä käsiksi uhrin pankkitiliin varastaakseen rahaa.

Tulevaisuuden näkymät tietoturvassa

Tietoturvan asiantuntijat ennustavat, että huijaukset ja verkkorikollisuus tulevat jatkossakin kehittymään entistä monimutkaisemmiksi. Tämä edellyttää kuluttajilta jatkuvaa valppautta ja uusien tietoturvakäytäntöjen omaksumista.

On myös odotettavissa, että tekoäly ja muut teknologiat tulevat näyttelemään yhä suurempaa roolia sekä huijauksissa että niiden torjunnassa. Tekoäly voi sekä auttaa rikollisia luomaan uskottavia huijauksia että tarjota uusia välineitä niiden tunnistamiseen ja torjumiseen.

DNA:n Digitaalinen elämä 2024 -tutkimusraportti

By admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *