DNA tuo markkinoille uuden DNA Hubi -laitteenDNA tuo markkinoille uuden DNA Hubi -laitteen

Uudistettu, aikaisempaa pienikokoisempi ja yli tuplasti tehokkaampi DNA Hubi yhdistää esimerkiksi televisiokanavat, suoratoistopalvelut ja tuhannet hyöty- ja viihdeapplikaatiot yhden käyttöliittymän taakse. Laite tuo mukanaan myös Androidin uusimman käyttöjärjestelmän ja äänihaun.

Vuonna 2017 lanseerattu DNA TV Hubi vei monessa kodissa sarjojen, elokuvien ja muiden ohjelmien katsomisen älytelevisioaikaan. Nyt markkinoille tuleva toisen sukupolven DNA Hubi -laite vie kokemuksen vielä pidemmälle, sillä laitteen suorituskykyä on parannettu roimasti. Keskusmuistin määrää on nostettu kahdesta gigasta kolmeen ja pienempiin kuoriin on saatu mahtumaan tuplamäärä sisäistä muistia. Ilman ulkoisia laajennuksia laitteelle voi tallentaa ohjelmia ja applikaatioita nyt 16 gigan verran.

”Tekniset ominaisuudet ovat oleellisia tuotekehityksessä, mutta tärkeintä on tietenkin laitteen käytettävyys ja toimivuus kotona. Lisätehot prosessorissa tuovat sekä sujuvuutta että toimintavarmuutta, ja sisäinen muisti mahdollistaa käytön yhä paremmin ilman ulkoisia kovalevyjä”, sanoo DNA:n tuotekehitysjohtaja Ville Partanen.

Palvelusta löytyy myös tallennusmahdollisuus, jonka voi tilata suoraan laitteen käyttöliittymästä. Sen avulla on mahdollista tallentaa ilmaiskanavien sekä tiettyjen maksullisten kanavien ohjelmia rajattomasti.

Uudistuksen myötä laite saa samalla kokonaan uudistetun bluetooth-kaukosäätimen, jossa toimii nyt myös äänihaku. Samalla bluetooth-yhteys mahdollistaa koko laitteen piilottamisen, vaikka kaappiin ja on silti ohjattavissa kaukosäätimellä.

”Samalla kun laite pienenee, niin sisälle on saatu mahtumaan teknologiaa entistä enemmän. Tehojen kasvu mahdollistaa esimerkiksi Android TV 10:n käyttämisen laitteen käyttöjärjestelmänä ja pitkään hyvät päivitysmahdollisuudet”, kertoo Partanen.

Sisällöistä ei tule pulaa

DNA teetti tänä vuonna suoratoistopalvelututkimuksen*) suomalaisten katselutottumuksista ja toiveista. Sen mukaan suomalaisille kolme ylivoimaisesti tärkeintä kriteeriä suoratoistopalveluissa ovat laaja valikoima sisältöjä, edullinen hinta sekä laadukas kuva ja ääni. Lisäksi mahdollisuutta katsoa ohjelmia oman aikataulun mukaan pidetään koko ajan yhä tärkeämpänä.

”Näihin toiveisiin uusi laite yhdistettynä DNA TV -palveluun vastaa hyvin, sillä silloin käytössä ovat kaikki livekanavat, suoratoistopalvelut ja kanavapaketit yhdessä paikassa. Mahdollisuus tallentaa ohjelmia perinteisestä televisiosta silloin kun niitä ei suorana syystä tai toisesta pysty katsomaan lisää mahdollisuuksia kuluttaa sisältöjä oman aikataulun mukaan. Lisäksi laitteeseen löytyy yli 7 000 viihde- ja hyötysovellusta”, kertoo DNA:n TV-liiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.

Vaikka kilpailu laitepuolella on kovaa, niin DNA:lla uskotaan uuden laitteen pärjäävän markkinoilla monipuolisuudella ja jatkuvalla palvelukehittämisellä.

”Verrattuna johonkin muihin toimittajiin tai televisiovalmistajiin, niin me kehitämme palvelua jatkuvasti esimerkiksi yhdistämällä suoratoistotilausten hallintaa ja ohjelmien hakua eri palveluista osaksi DNA TV -palvelun käyttöä”, summaa Saarentaus.

*) Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.-13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Lähde: STT Info

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *