Minä itse- on ollut teemana jo useamman viime vuoden, ja sitä tukemaan on tullut luonnollisesti myös erilaisia laitteita, digisovelluksia, palveluita, sekä uudenlaisia elämänohjeita. Yksi näistä (ei niin) uusista elämänohjeista liittyy tupakanpolttoon, ja siitä irtipääsemiseen. Esimerkiksi nikotiinille löytyy vaihtoehdoksi nikotiinipussit helpolla, ja ollan tiellä sauhuttelusta pois, moni muu asia omassa hyvinvoinnissa ei olekaan niin itsestään selvä. Se on 100% selvää, että tupakointi ja varsinkin tupakansavu eivät ole hyväksi meille, mutta mitä kaikkea muuta erilaiset sovellukset ja uudet palvelut meille hyvinvoinnistamme pyrkivät kertomaan ja auttamaan….

Älykello ja älysormus

Ihminen on pärjännyt muutama tuhatvuotta ilman, että jokin laite tai sovellus on seurannut koko ajan kehomme ”ääniä”, mitannut sykettä, seurannut verenpainetta, kirjannut tuloksia tilastoihin ja antanut meille tuloksena elämänohjeita. Ei, että siinä mitään varsinaisesti väärää olisi, mutta monella näitä laitteita käyttäjille, nämä laitteet synnyttävät aivan uudenlaisen stressin – jollaista ei aiemmin ole ollut, jolloin laitteiden varsinainen apu menee osittain tuon stressin tasapainoittamiseen.

Jos miettii esimerkiksi lausetta, jolla älykelloja kaupataan kuluttajille (siis sellaisille, joilla on jo jokapäiväisessä elämässään se älypuhelin aina mukana): Älykello on mainio varuste hyvinvoinnin seuraamiseen ja edistämiseen – seuraa sykettä, unta ja aktiivisuutta tai aseta erilaisia tavoitteita, joiden avulla lisäät aktiivisuutta arkeesi huomaamatta. Nuorilla kuitenkaan ei mitään tarvetta oman sykkeen seuraamiselle ole. Nuoren ja perusterveen ei tarvitse erityisesti tarkkailla sykettään, jos mitään erityisiä oireita ei ole. Sykemittari voi on fiksu ostos, jos tavoitteena on kohottaa kuntoa ja haluaa varmistaa, että se nousee. Iäkkäille mittari tuo turvaa. Sen avulla voi seurata, ettei pulssi nouse vaarallisen korkeaksi. Myös perussairaudet, kuten diabetes ja korkea verenpaine, ovat syy kytätä sykettä. Iäkkäillä ja sairailla syke ei saisi mennä maksimikestävyysalueen puolelle.

Yleisesti asiantuntijat liputtavat älylaitteiden tuomassa tiedossa saman viisauden perään: Yksittäistä arvoa ei kannata jäädä tuijottamaan, vaan todellinen hyöty laitteesta syntyy, kun vertaa omia tuloksiaan pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi syke on jokaisella hyvin yksilöllinen, eikä pelkästä leposykkeestä voi tehdä kovinkaan paljon tulkintoja.

Miten, jos sinulla on älysormus tai älykello, arkesi on muuttunut, tai miten olet muuttanut elämäntapojasi?

Hyvintointisovelluksia älypuhelimeen

Jos sitten ajattelee niitä hyvinvointisovelluksia ladattavaksi omaan älypuhelimeen, niin markkinoilla on paljon maksuttomia tai edullisia sovelluksia, jotka ohjaavat liikuntaan – liikunnassa tärkeintä on säännöllisyys ja tekemisessä oman kehon ”kuunteleminen”. Jos haluaa vain parempaa kuntoa, tärkeätä on aloittaa rauhallisesti, ja vähitellen lisätä liikuntaa omaan arkeen.

Liikkumiseen ohjaavien sovelluksien kanssa on hyvä seurata myös mitä syö, ja koska syö. Siinäkin tärkeämpää kuin kalorit on nimenomaan monipuolisesti syöminen ja syömisen säännöllisyyys. Aamuisin pitäisi tankata päivän energiatarpeet, ja illalla pitäisi välttää raskasta syömistä, sillä yöllä nukkuessamme tarkoituksena ei ole kuluttaa, vaan rauhoittua ja valmistaa keho taas uutta päivää ajatellen.

Jos siis muistaa oman unen, ja pyrkimyksen nukkua tarpeeksi joka yö, ja siihen liittää oman liikunnan ja syömisen sekä juomisen, ollaan kolmen tärkeä asian kanssa etenemässä oikeaan suuntaan, ja jos tuntee, että digisovellukset voivat auttaa tässä, niin siitä vain katsomaan latauspaikoista sopivia sovelluksia.

Etsittäessä hyvinvoinnin edistämiseen soveltuvia sovelluksia sovelluskaupoista voi kokeilla esim. seuraavia hakusanoja:

  • Some: social, media, message, messenger, chat
  • Liikunta: training, exercise, sports, cardio, move, 7min, activity, workout, fitness, run
  • Terveys ja mielenterveys: health, mind, brain, therapy
  • Ravitsemus: food, health, nutrition, eat, fat
  • Uni ja palautuminen: sleep, sleep cycle, snoring, recover
  • Tottumusten muuttaminen ja ajankäytön hallinta: behavior, change, habits, balance, life, motivation, optimize, time

Hyvinvointi ja oma pääkoppa

Yksi mahdollinen ladattava sovellus voisi olla vaikkapa Daylio. Daylio on eräänlainen mielenterveyspäiväkirja, jonka avulla käyttäjä voi seurata mielialaansa ja päivittäisiä aktiviteettejaan sekä asettaa itselleen tapoja. Sitä voi käyttää myös perinteisen päiväkirjan tavoin ja kirjoittaa jokaisesta päivästä jotakin ylös. Sovelluksesta valitaan päivän mielialaa kuvastava symboli ja kirjataan tehdyt aktiviteetit, ja ajan kanssa sovellus auttaa yhdistämään tietyt aktiviteetit ja olotilat. Daylio voi auttaa käyttäjää tutustumaan itseensä paremmin sekä juurruttamaan hyviä tapoja osaksi arkea. Ilmaista sovellusta voi käyttää myös suomeksi, ja se on saatavilla iOS:lle ja Androidille.

Tai toinen mahdollinen sovellus voisi olla Headspace. Valtaisan suosittu meditaatiosovellus Headspace tekee meditoinnista helposti pureskeltavan tavan lyhyillä, päivittäisillä meditaatiohetkillä. Käyttäjä voi asettaa sovellukseen itselleen tavoitteen, kuten parempi uni, stressinhallinta tai keskittymiskyky. Ohjattujen meditaatioharjoitusten lisäksi sovelluksessa on saatavilla myös nukahtamiseen ja keskittymiseen tarkoitettua musiikkia ja lyhyitä liikuntavideoita. Sovellus on ilmainen, mutta osa sen toiminnoista vaatii maksullisen premium-tilauksen.

Kyselytutkimus 2020 puettavien älylaitteiden käytöstä

Alankomaissa, Ranskassa, Saksassa ja Suomessa kyseltiin 4000 erilaisten hyvinvointisovellusten käyttäjältä kokemuksia ja tuloksia sovellusten käytöstä. 40 prosenttia vastaajista kertoi mittaamisen motivoivan liikkumaan aiempaa enemmän tai paremmin, mutta merkittävä osa vastaajista toivoi palveluita, jotka tukisivat aiempaa kokonaisvaltaisemmin terveyttä. Eniten toivottiin hyvinvointiohjelmia, liikunnan ohjeistusta ja kehityksen seurantaa sekä ruoka- ja ravintoneuvoja. Käyttöliittymien rakentamiseen ja palvelumuotoiluun kaivattaisiin lisää osaamista, sillä juuri käytettävyysongelmat saavat motivoituneenkin kuluttajan hylkäämään uuden laitteen tai palvelun alkuinnostuksen jälkeen. Tämä näkyy kyselytutkimuksessa yllättävän korkeana lopettamisprosenttina: joka kuudes älylaitteen omistaja suunnittelee lopettavansa tai on jo lopettanut aloittamansa palvelun käytön. Pääasiallinen syy lopettamiseen oli kiinnostuksen lopahtaminen. Pysyvä käyttö vaatii pitkäaikaisen hyödyn kokemuksen.

By admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *