Tekoälysovellus kertoo, missä Voin sähköpotkulaudat todella kulkevat

Sähköpotkulautayhtiö Voilla on meneillään Norjan pääkaupungissa Oslossa kokeilu, jossa sadat sähköpotkulaudat on varustettu Drover AI -yhtiön kehittämällä tekoälysovelluksella. Konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus tunnistaa ennennäkemättömän tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu.

Tekoälysovellus tunnistaa luotettavasti, onko sähköpotkulauta jalkakäytävällä, kadulla vai pyörätiellä. Se pystyy myös hiljentämään automaattisesti sähköpotkulaudan vauhtia, kun lauta etenee jalkakäytävälle. 

– Kaupunkiliikenteen turvallisuus on meille avainasia. Pyrimme nyt ratkaisemaan jalkakäytävillä ajon ja sähköpotkulautojen pysäköinnin ongelmat kerralla tuomalla tekoälyn osaksi sähköpotkulautailua. Uskon, että pystymme tällä tavoin kannustamaan lautailijoita kohti parempia ajo- ja pysäköintitapoja, Voi Technologyn Pohjoismaiden johtaja Christina Moe Gjerde sanoo.

Voi kokeili ensimmäisenä sähköpotkulautayhtiönä tekoälysovellusta jo viime vuonna Northamptonissa, Isossa-Britanniassa. Drover AI:n tekoälyteknologia käyttää samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Se paikallistaa sähköpotkulaudat selvästi tarkemmin kuin nykyinen, GPS-paikannukseen perustuva teknologia. 

Path Pilot -sovellus myös opettaa pysäköintialgoritmiaan havaitsemaan, onko sähköpotkulauta pysäköity oikein. Jatkossa sähköpotkulautayhtiö ja Oslon kaupunki tietävät entistä tarkemmin, miten ja minne laudat on jätetty.

– Saamme PathPilotista automaattisesti dataa siitä, missä ja miten sähköpotkulautoja käytetään. Tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi optimoida sähköpotkulautojen sijainti siten, että jalkakäytävällä ajamisen riski on mahdollisimman pieni. PathPilot myös tunnistaa ja merkitsee kaatuneet sähköpotkulaudat, mikä helpottaa huoltotiimiemme työtä, Moe Gjerde jatkaa.  

Jo nyt Oslon kokeilu on osoittanut, että PathPilot on nopeasti ja helposti tuotavissa uusiin ympäristöihin ilman aikaavievää esikartoitusta. Sovellus ei tarvitse GPS-dataa toimiakseen.

– Tekoäly saattaa olla avain sähköpotkulautailun hankalimpien ongelmien ratkaisemiseen. Aiomme ottaa tekoälypotkulautoja käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa vuoden mittaan, Moe Gjerde sanoo.

Lähde: Voi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.