Koulujen Wilma-sovellus lahjoittaa lapsille Suomessa jo tunnettuun Ekapeliin perustuvan englanninkielen lukemaan oppimista tukevan GraphoGame-pelin vuodeksi ilmaiseen käyttöön. Lahjoituksella halutaan tukea ekaluokkalaisten varhennettua englanninkielen opetusta. Oppimisapplikaatiota voidaan käyttää puhelimella, tabletilla tai tietokoneella, ja näin tukea englanninkielen lukemaan oppimista erityisesti nyt etäoppimisen aikana. 

”Kotona oppiminen on tullut varmasti tutuksi kaikissa suomalaisissa kodeissa tämän poikkeuksellisen vuoden aikana. Koska kielitaidon merkitys tulee varmasti kasvamaan tulevaisuudessa, haluamme antaa hienon joululahjan oppimispelin muodossa kaikille Suomen lapsille juuri tänä jouluna. Olemme erittäin iloisia löytäessämme yhdessä Grapho Groupin kanssa keinon tukea englanninkielen lukemaan oppimista yhteisen hankkeen avulla”, kertoo Jukka Holm, Wilma-sovelluksesta vastaavan Visma Enterprise Oy:n toimitusjohtaja. 

“Tämä hanke on ajankohtainen monesta eri syystä. Koronan myötä on ymmärretty, että erilaisia taitoja voi menestyksellä opiskella digitaalisesti ja etäkoulunkäynti on tullut kaikille vuoden aikana tutuksi. Oppiminen ei ole pelkästään paikasta riippuvaista”, jatkaa Holm.

“Englannin kielen lukemisen ja ääntämisen oppiminen on todella tärkeää juuri nyt, koska Suomessa varhennettiin ensimmäisen vieraan kielen eli A1-kielen opetusta 2020 vuoden alussa. Tämä tarkoittaa monelle koululle sitä, että A1-kielen opiskelu alkaa koko maassa perusopetuksen ensimmäisen vuosiluokan keväällä.” 

GraphoGame-oppimispeli on käytettävissä kouluille heti kevätlukukauden alussa, ja siihen voi tutustua kotona jo joululoman aikana. 

Wilma-sovellusta käyttää jo 98% Suomen peruskouluista, joten sen kautta koteihin saadaan helposti jaettua myös tieto tästä hyödyllisestä joululahjasta, joka harjoittaa sekä britti- että amerikanenglannin taitoja. Peruskoulujen lisäksi Wilmaa käytetään lukioissa sekä useissa muissa toisen asteen oppilaitoksissa ja organisaatioissa. Järjestelmää on viime aikoina kehitetty paljon myös varhaiskasvatuksen tarpeita vastaavaksi.

Tuetaan englanninkielen lukemaan oppimista etäopetuksessa

Grapho Group työskentelee erilaisten lukutaito-ohjelmien ja opetussuunnitelmien parissa niin ministeriöiden kuin kansallisten ja kansainvälisten organisaatioiden kanssa. Sen oppimispelistä hyötyvät myös suoraan koulut, puheterapeutit, ja myös vanhemmat.

“Olemme erittäin iloisia yhteisestä hankkeesta Visman Enterprise Oy:n kanssa. GraphoGamen avulla voimme tarjota turvallista ja lapsille mielekästä lisäharjoitusta englannin lukemaan oppimiseen etäopetuksen aikana Suomessa. Meille on tärkeää, että voimme epidemian aikana turvata keskeisten taitojen oppimisen ja hyödyntää siinä kaikkia mahdollisia keinoja”, Mervi Palander, Grapho Groupin perustaja ja toimitusjohtaja kommentoi yhteistyötä. 

“Tähän mennessä GraphoGame-applikaation eri kieliversioita on ladattu yli 1,5 miljoonaa kertaa Android, iOS ja Microsoft sovelluskaupoista, ja luku kasvaa päivittäin ympäri maailmaa. On upeaa nähdä kuinka monessa maassa nostetaan nyt lukutaidon turvaaminen kansallisten kampanjoiden keskiöön”, jatkaa Palander.

“COVID19-pandemian aikana on Suomessa lapsille hienosti järjestetty laadukkaat etäoppimismahdollisuudet. Uskon, että peli tuo kaivattua lisäharjoitusta englannin lukemaan oppimisessa etäopetuksen aikana. Lukutaitokampanjat ja niihin liittyvät digitaaliset ratkaisut ovat tästäkin syystä kriittisiä saada nyt kaikkien ulottuville.”

Suomessa kehitetty tutkimusinnovaatio taustalla

Englanninkielinen GraphoGame-oppimispeli perustuu samaan tutkimusmetodiin kuin jo käytössä oleva suomenkielinen Ekapeli. Nyt lahjoitettavan englanninkielisen GraphoGame-pelin kehittämiseen liittyvästä tutkimuksesta ovat vastanneet Grapho Groupin akateemiset yhteistyökumppanit, Jyväskylän yliopisto, University of Cambridge Centre for Neuroscience in Education ja Yale University.

GraphoGame-oppimispeli on tähän mennessä julkaistu yhteensä 14 kielellä, mm. brittienglanti, amerikanenglanti, brasilianportugali, ranska, espanja, kiinankielen Pinyin & Zhuyin versiot, hollanti, norja, ruotsi, Indonesian Bahasa, Cinyanja ja Swahili.

Nyt julkistettu GraphoGame-oppimispelin valtakunnallinen sponsoroitu jakelu jatkaa vastaavien lahjoitusten sarjaa, joissa oppimispeli tukee lukutaidon edistämistä eri kielillä. Vastaavanlaiset kansalliset jakelut on toteutettu mm. Yhdysvalloissa, Argentiinassa, Brasiliassa, Chilessä, Kolumbiassa, Norjassa, Panamassa ja Ranskassa, joissa GraphoGamen käyttö on avattu kaikille kyseisten maiden 5-9 vuotiaille lapsille.

Lähde: MyNewsDesk


Muuta mielenkiintoista luettavaa

Miksi valita Rahalaitos?

Rahalaitos on yksi Suomen suosituimmista lainojen kilpailutuspalveluista, joka auttaa sinua löytämään parhaan lainatarjouksen nopeasti ja helposti. Rahalaitoksen kautta voit kilpailuttaa lainasi useilla eri rahoitusyhtiöillä samanaikaisesti, ja saat tarjoukset nopeasti. Rahalaitoksen palvelu on täysin ilmainen, ja sen käyttäminen ei sido sinua mihinkään.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa verkkosivuston optimointia siten, että se nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Google. Tärkein tavoite on lisätä verkkosivuston liikennettä ja parantaa sen näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaille. SEO:n avulla verkkosivusto voi kilpailla tehokkaammin muiden saman alan sivustojen kanssa ja saada enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.

Tulevaisuuden valokuitu laajakaista

Valokuitu laajakaista on tulevaisuuden yhteydenpidon keino, joka mahdollistaa nopean ja luotettavan internet-yhteyden kotona, toimistossa tai matkoilla. Valokuidun avulla voit nauttia sujuvasta suoratoistosta, nopeasta tiedostojen lataamisesta ja videopuheluista ilman keskeytyksiä tai viivettä.

LED-valot – tehokkaita ja monipuolisia valonlähteitä

LED-valot ovat erittäin energiatehokkaita, sillä niiden valmistusprosessi kuluttaa vähän energiaa ja ne tuottavat vähemmän lämpöä kuin perinteiset valonlähteet. Lisäksi LED valot kestävät pitkään ja niiden käyttöikä on moninkertainen verrattuna esimerkiksi hehkulamppuihin.

Digitalisaatio – muuttaa tapamme tehdä asioita

Digitalisaatio on mullistanut tapamme tehdä asioita. Se tarkoittaa digitaalisten teknologioiden käyttöönottoa ja integroimista eri alojen toimintaan. Digitalisaation myötä olemme siirtyneet paperilomakkeista sähköisiin palveluihin ja käyttäneet yhä enemmän tietokoneita, älypuhelimia ja muita digitaalisia laitteita arkipäiväisissä toiminnoissamme.

Digitalisaatio on myös luonut uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja muuttanut perinteisiä toimialoja. Esimerkiksi verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti ja digitalisaatio on mahdollistanut uusien digitaalisten palveluiden kehittämisen, kuten pilvipalvelut ja tekoälyratkaisut.

Fortnite

Fortnite on yksi suosituimmista peleistä maailmassa, ja se on ehdottomasti yksi suosituimmista mobiilipeleistä. Fortnite on Battle Royale -tyylinen peli, jossa pelaajat taistelevat viimeiseen henkäykseen asti. Pelin grafiikat ovat vaikuttavat, ja sen pelattavuus on uskomattoman hauskaa. Fortnite on saatavilla Android- ja iOS-laitteille, joten se on helposti saatavilla kaikille pelaajille. Pelillä on nyt jo yli 120 miljoonaa pelaajaa. Fortnite ikäraja on 12 vuotta.

By admin

2 thoughts on “Koulujen Wilma-sovellus antaa englanninkielisen lukemaanoppimispelin joululahjana lapsille Suomessa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *